tisdag 19 oktober 2010

Från el takkrona till ljuskrona

Ingen av mina gamla takkronor tyckte jag, att passade ovanför matsalsbordet. Antingen var de för pråliga eller så var de för småa, eller så passade stilen ej alls ihop med farmor och farfars matsalsbord.
Så råkade jag en dag på denna "fuling", som Kari kallade den, på lopptorget. Någon färgglad person hade målat ljusarmarna i en knallröd, blank färg. Hmm... kanske ngn, som ville ha Julkänsla året om. Egentligen såg den ju förskräcklig ut, men jag visste vad jag ville göra med den.






All elekricitet togs bort. De fult målade ljusarmarna kastades.

Istället blev det en malmljuskrona för levande ljus. Denna ljuskrona skall nu få lysa över vårt matbord och förhoppningsvis blir det inte för mörkt, så att maten hittar till munnen.

Spännande också, att få se om den hålls kvar i taket, för den väger ca 20 kg.
Skulle vara lagom roligt, om den föll ner då man just dukat matbordet, eller då man har gäster.


Så nu har vi det mysigt i höstmörkret och äter under levande ljus, varje kväll. Lite som att återgå till 1800-talet.
Kram från Janet

Inga kommentarer: