torsdag 16 augusti 2012

MÖBELTAPETSERING

Hur länge har jag inte varit spyfärdig, över att denna stol, eller rättare sagt parstolar funnits i min vinterträdgård. Passade ju defintitivt inte in, allra minst med tanke på golvet.
 En gång i tiden hade de sin plats, där de passade väldigt bra, men nu var den tiden förbi. Har funderat från och till...köpa helt nya stolar, eller renovera. Dessa fåtöljer har efter den "vinröda renoveringen" inte suttits i så mycket, så fjädringen var riktigt bra, dessutom väldigt bekväma, att sitta i.
Efter lite funderingar, så beslöt jag, att ännu ge dem en chans.


Ritade av stolformen på papperslakan och klippte ut mallarna, vilka sedan placerades på tyget och klipptes till. Eftersom jag med 3 hemma boende tonåringar, katt och hund och på veckosluten, då Kari kommer ibland 3 hundar, så gjorde jag ju ett klokt val, då jag valde ett benvitt tyg?? Just därför beslöt jag att inte göra en "fast klädsel" i stolarna, utan löstagabar och tvättbar...i krympfritt tyg.
Vart tog armstöden vägen då? Jo, de sprutmålade jag, i kanske sommarens varmaste dag, svarta. Även det lilla tidningsbordet i rotting, fick sig en omgång, i min iver.
Nu kan jag bara inte besluta mig....  Då jag hade dottern att hålla i de svarta armstödena, mot den nya vita klädseln, så tyckte jag, att de stack ut, alldeles för mycket. Så, innan jag besluter mig, armstöd, eller ej, så får de vara så här...och på ngt sätt, så tycker jag, att det ser luftigare ut...vad tycker ni?
Mitt bak i stolsryggen, gjorde jag ett motveck, för att ryggstödet är betydligt bredare upptill och jag måste ju kunna få överdraget smidigt på. Rosetterna baktill, får hålla ihop motvecket..
Ser på foto, att jag lite får lossa på rosetterna, så ej tyget rynkar sig...men hur lätt är det att knyta 2 exakt likadana rosetter?
I varjefall blev "kalaset" betydligt billigare än nyköp. För 110 € fick jag "nya" stolar och vinterträdgården blev betydligt bättre...

Kram fr Janet

4 kommentarer:

anne-may sa...

Oj Janet vad du har mycket på gång nu. Och snyggt blir det!!!

janets home & decoration sa...

Tack Anne-May. Det var ju ngt, som satte lite extra fart på mig :)

jujunin sa...

Stolar blev mycket snyggare utan armstöd. Kull att du har fått lust tillbaka till "syeri". kan inte skcika lite till mig? Kram, Jujunin

janets home & decoration sa...

Jo, stolarna är nog snyggare utan armstöd, men nu då jag suttit där, så märker jag att jag saknar dem väldigt mycket :) betydligt bekvämare med armstöd, så få se hur det blir... Lusten att sy, finns hela tiden...men orken har tryt...och så tillverkar jag ju så mycket dagtid också i jobbet. Skönt är det att ha fått ngt gjort igen, men kändes nog i ryggen en hel del...
Så roligt att du tittar in på min blogg Jujuni, Kram janet