söndag 10 juli 2011

UNDER THE APPEL TREE

Länge har soffan fått stå ensam under äppel- och körsbärsträdet. Jag har inte riktigt vetat huru jag vill ha det. Jag hade stolarna som var tillverkade i Billnäs, som jag ärvt efter min farmor och farfar, men 2 av dem var placerade vid huvudentrèn.
Egentligen var det tänkt, att det gamla symaskins underredet skulle vara på balkongen....eller egentligen, skulle jag ha 2 st dit. Ett på var sida om de franska dörrarna, med speglar (jo då, ni läste rätt) ovanföre...fastän det är utomhus.
Fast man kan ju ändra sig. Kom på, att jag har ett ovalt bord, med"kurviga" ben, som skivan spruckit på. Det skall sågas mitt i tu, så blir det 2 st halvcirkel side bord för balkongen.

Så det gamla symaskins underredet fick bli ett litet trädgårdsbord under äppelträdet, tillsammans med stolarna från sekelskiftet... en liten matgrupp, eller en plats att sitta och dricka eftermiddags kaffet på, då sommardagen är just så här varm, som denna dag.
Hade tänkt måla järnbenen vita...men eftersom jag sparat symaskinen, så ville jag inte liksom "förstöra" dem...och allting behöver ju inte vara vitt.
En serverings vagn, inhandlad på loppis har blivit sprutmålad vit och fick fungera, som side bord. Serveringsbordets plats skall bli på balkongen.
I denna hetta orkade jag inte göra ngn invecklad middag, så det fick bli enkelt med siikli nypotatis, havs lax, sill, sallad med gräddfilssås, för att kunna inviga vår nya uteplats. Dock saknades vinflaskorna i vinstället :)
Lite kuddar, naturligtvis, i soffan, så blir det riktigt skönt.

Hoppas ni haft det skönt i värmen!

Kram fr Janet

Inga kommentarer: