torsdag 1 december 2011

SILVERSMIDE OCH PEPPARKAKOR

Denna höst fick jag ju äntligen en plats på silversmideskursen, som jag så länge velat börja på. Att göra smycken varannan torsdag, gör ju att man inte hinner så mycket på en termin och särskilt inte om man börjar med ganska stort projekt.
Så det började med en grov silver tråd och utsågning av en rund (något så när rund) silverbricka.

Silverbrickan hamrades och åter hamrades så att den fick en rund form. Så sågades en till rund platta ut, som löddes fast i "siverbollen", den fick ett botten. Därefter formades hänget...och fastlöddes....slipades och slipades...och polerades och polerades...
Så skulle den grova silvertråden formas och böjas, så att smycket skulle följa min hals... inte det lättaste arbetsmoment, kan jag säga...men skam den som ger sig! Till sist sattes en liten silverkedjes stump fast baktill i halsbandet, så att det satt säkert runt halsen...
... ca 15 timmar senare såg smycket ut så här. Lite polering blir det efter Julen ännu...men ville så gärna få det färdigt, så jag kan bära det till Julens fester.
Tanken är, att jag skall göra olika smyckes delar, som jag kan byta ut på halsbandet, för att kombinera med olika kläder och färger.
...och medan mor har ägnat sig åt silversmide, så har hon satt barnen i arbete :)
Nå egentligen var det ju ej så. De ville så gärna baka pepparkakor, min dotter Evelyn och hennes pojkvän Sami. Fast det får nog bli flere pepparkaksbak före Julen, för kakmonstren har tömt kaklådorna redan.
Så har vi också hunnit fira Lilla Jul, med en liten familje middag...
Vardagen och även helgen går i arbetets tecken. Garaget målas och tapetseras...och nu börjar det vara på slutrakan... Det är inte länge tills jag får slå upp dörrarna till min Office & Factory & Shop ....och ta emot er.

Ha en mysig advent!
Kram fr Janet

Inga kommentarer: