lördag 3 november 2012

ALLHELGONA

 Denna tid på året förbrukar vi mycket levande ljus hos oss, måste ju bara lysa upp, så mycket som möjligt inomhus. Har även börjat fundera på, att ta fram ljusslingorna för utomhus bruk, samt lyktorna, som annars brukar få komma fram till första advent...men det är ju så grått och trist där ute, så varför inte "lysa upp" lite tidigare.
Så är det ju Allhelgona idag, så därför tänder vi också ljus för att minnas våra kära, som gått bort.

 Med en kock i familjen, en kock studerande och en "hobby kock" ( jag ), så fick vi ihop en riktigt god middag, fattas bara annat. Det blev ingen 3 rätters, det hann vi inte med, för alla ungdomarna hade så mycket program... utan på menyn stod Hasselback potatis, stekt ytterfilè, brockoli + sallad.
Dottern Evelyn (till höger), även kallad "Toker" av min morbror (undrar inte alls, varför) skall ju alltid vara en teater apa. Jag påpekade, att kan du sluta fåna dig, då jag tar kort....Nä, nä alla sitter så fint och precist på alla foton och småler mot blixten, förklarade hon...men hon ser ej klok ut på ett enda foto tyckte hon, eftersom hon alltid skall busa på ett eller annat sätt, så även på detta foto :)

 Så är jag ju ingen vän av firandet av Halloween. Här pyntas det ej med varken spindlar eller nät, nåja bara de som finns naturligt i ngt hörn. Inte lyser det ljus i en urgröpt pumppa heller hos oss. Firar hellre Allhelgona.
Fast tonåringarna får göra, som de vill och kunde ju ändå inte låta bli, att ta ett foto av "catwomen" och "döbeln". Vilken tur att det var mörkt och superdimmigt, då jag körde dem till sina kompisar.

Själv begav jag mig till gravgården med Vincent, för att tända ljus.
Otroligt tjock dimma var det, ja t.o.m jobbigt att köra bil i stadstrafik, så tät var dimman.
Då vi gick till den gamla begravningsplanen, där det ej brukar vara så mycket människor, sade jag åt Vincent. Det är nog lite spökligt väder ikväll. Trettonåringen, som är 185 cm lång, tittade ner på mig och sade " Hör du mamma, jag har liksom mognat och tror ej på spöken mera! "

Ha en fin Allhelgona, alla läsare!

Kram fr Janet


Inga kommentarer: