söndag 19 december 2010

Fulingen från Juthbacka marknaden


Det var så vi kallade denna stora vägg ljusstake, "fulingen". Jag försökte också envist pruta ner den, med argumentet,att marknaden är just slut och ingen har velat köpa den.
Kari skakade nog en aning på huvudet och funderade, vad jag skulle ha den till...men bara jag visste svaret. Dessutom hade den en ful grön färg. Inte alls lika vackert grön, som den verkar på bilden...men jag tänkte, ny färg och med glasskydd över ljusen, så kan den bli snygg på väggen utomhus, på vår terass. Vacker, att tända ljus i, på sensommar kvällarna... eller så blir det inomhus i vår vinterträdgård ovanför min gamla salongs flygel. Fast först skulle den få sig en make over.





Sagt och gjort, eller rättare sagt Kari fick bli "målarmästare".
Färgvalet blev svart, så att den skulle matcha med flygeln...och sist och slutligen blev "fulingen" ganska vacker.
Nu gäller det bara, att få flygeln stämd, så att jag kunde få sitta i skenet av levande ljus och spela.
Lite tavlor från sekelskiftet, med svarta ramar, skall småningom göra väggljusstaken sällskap.



Småningom får jag väl börja "behärska mig", då det gäller ljusstakar, ljuskronor, fotogenlampor osv. så det inte blir för mycket av det goda...men vad kan man, då man tycker om skenet av levande ljus.
Borde definitivt varit född vid sekelskiftet.


Kram fr Janet

Inga kommentarer: