måndag 30 augusti 2010

Mitt sovrum

Sakta, men säkert börjar detaljer komma på plats i mitt sovrum. Väggarna har Kari under många timmar rappat släta och målat i en gräddvit nyans. Taket har målats vitt och golvet slipats och behandlats med golvvax i mellanbrun färgton. Jag vill hålla sovrummet väldigt ljust och valde därför, att sy vita gardiner. Franska dörrar leder ut till balkongen på ca 18 kvm. Balkongen får vi väl ej njuta av denna säsong, men drömmer om att få "inreda" den nästa sommar och att sedan få sitta där på sommarkvällarna, helt myggfritt och njuta av ett glas vin...och se solen gå ner....


Tapeten, som jag hade i det romatiska rummet i Skutnäsborgs Antik, fick jag några rullar till av. Älskar Toile de Jouy mönster, så därför blev det självklart den, som skulle bli fondvägg i sovrummet. Fönstret som skulle ha kommit snett ovanför sängen valde vi, att "mura igen" ...det skulle defintivt inte gått att göra en sänghimmel om fönstret funnits på plats.


Sänghimlen kom upp i helgen, men omtagstofsar saknas ännu. Lite små tavlor skall ännu spikas upp och toalettbordspall överkläs, i samma tyg som jag överklätt sänggaveln. Sänggaveln är ett överstycke av en gammal nyränessanssoffa och sänghimmeln är ett gammalt soffkrön från en allmogesoffa. De blommiga prydnadskuddarna skall också få nytt tyg, för att matcha bättre...och så sängtäcket som jag virkar...bara 100 st rutor kvar...och vitt blir det, förståss.



Här är bilder före renoveringen, som påbörjades på vårvintern.









Kram från Janet

Inga kommentarer: