onsdag 11 augusti 2010

Drottning Blanka

Bonaden Drottning Blanka köpte jag för många år sedan, då vi semestrade i Ekenäs. Hon låg i en hög på golvet och ramen var sönderbruten. Naturlitvis kunde jag inte motstå henne och då jag överlycklig, visade henne åt min bror i Ekenäs, så skakade han bara på huvudet...han tyckte nog, att jag var "galen" , som köpte sådant smutsigt skräp. Med hjärtat i halsgropen tvättade jag varsamt bonaden, som är ett broderi på handvävt ylletyg. Tillverkad kring år 1900.
Hon är lite blekt i färgerna...men vad gör det, hon är ju ändå så vacker. Jag har alltid älskat Albert Edelfelts målningar, men något orginal av honom kommer jag aldrig att kunna hänga upp på min vägg...så fet börs lär jag väl aldrig få. Så jag får nöja mig med kopior och njuta av dem i stället.

Kram från Janet

Inga kommentarer: