söndag 2 oktober 2011

MYSSTÄLLEN I STOCKHOLM,

Under våra dagar i Stockholm hann vi besöka ngr riktigt mysiga ställen och njuta av deras godbitar där. Visst fanns det en hel del som man hade velat besöka, men tiden var för knapp. Några kvarter från vårt hotell, på Kungsgatan, fanns Vete-Katten, ett ställe jag rekommenderar att besöka för alla er konditori älskare. Jätte mysig miljö och bakverk, smörgåsar mm. som får tungan att rulla i munnen. Kom på att jag borde tagit foto på min Prinsesstårt bit, men då var den redan halväten, eller smörgåsen med skagenröra... Priserna känns nästan billiga jämfört med här och då man sedan ser vad man serveras, så tycker man att det känns riktigt förmånligt. Huru många påtårar du ville ha spelade ingen roll, de kom liksom på köpet.

I Gamla stan kunde jag ha vandrat hur mycket som helst, ute serveringarna var fullsatta och även sent på den kyliga höstkvällen satt folk ute och åt på de uppvärmda terasserna.

Antikbutiker, det kan jag ju ej motstå, som ni alla vet, men där kan jag nog säga att priserna var höga. I och för sig så är det ju mera kvalite på antikviteterna, som säljs där, men visst fanns det även sådant som säljs i våra antikvitets butiker, men priset till minst det dubbla.

Fredagskvällen bestod av en tre rätters middag på Agaton i Gamla Stan, ett super mysigt ställe med utsökt mat....och betjäningen, den var super!

Förrätt: Svenska smaker med rökt lax, inlagd sill, rensteksröra och västerbotten ost.

Huvudrätt: Helstekt renytterfile med mandelpotatis purè samt äppelragu och körbärs och portvinssås.
Efterrätt: Cappuccino Pannacotta serveras med kaffekex och chokladchips.
Allt detta med ett gott rödvin och till sist en kaffe latte...sedan rullade vi hem, eller till Hotellet. Vi var sååå mätta.

Längs Drottninggatan fanns denna mysiga butik, som jag hade bestämt att jag skulle handla lite lampor åt tonårs flickorna här hemma, Amanda hette den visst...men tyvärr hade den hunnit stänga då vi vandrade tillbaka...

Nästa gång vi åker till Stockholm vill jag bo HÄR, eller på ngt av The Collector Hotels, som de heter....verkar vara helt underbara.

Så blir det att återgå till vardagen. Nästa vecka skall garaget tömmas och så blir det att börja jobba med att få det isolerat, inrett osv. Vackra franska tapeter har jag redan, som skall pryda en fondvägg i garaget....kanske en äkta matta på golvet osv.
Ja och möblerna, som jag liksom aldrig får tid för att renovera färdigt, men nu...tyget har redan väntat på att bli fastnubbat på soffan i flere veckor, så nu får jag ta mig i kragen...
Ja...och fönster tvätten. Jag läser bara om alla på Facebook som tvättat sina fönster inför vintern och jag...jag har bara kommit så långt, att jag inhandlat nya arbetsredskap för fönstertvätten....fast det är ju alltid något, eller hur?

Kram fr Janet

Inga kommentarer: