söndag 28 augusti 2016

AUGUSTI VECKOSLUT OCH VENETIANSK AFTON

I fredags samlades vi, hela min familj, för att äta gott hemma hos mig. Dottern Olivia hade erbjudit sig att bjuda på fredagsmiddag och då blev det pajer och sallad på menyn. 
Olivia tränar regelbundet på gym och joggar mycket...så nu blev det lite hälsosammare varianter på pajerna. Inga feta gräddsåser idag...eller stekning i smör, som en viss annan kock så gärna gör.

 I "spelhålan" slappade ungdomarna i väntan på att maten skulle bli klar.

 Dagens kock.

 Kockens hjälpreda, lilla Zelma hade fullt upp att hålla reda på alla ingredienser.

Lilla Lilja och Juliana och Kevin, som  försöker få den annars så prataglada tösen att berätta ett och annat, men min takkrona var betydligt intressantare.

Till sist började hon babbla i sin pappas knä.

Broccolipaj med fetaost...supergott!

Tacopaj, min favorit!


 Efterrätten hade jag och Evelyn fixat, dvs. Evelyn rörde i kastrullen och jag kastade i ingredienserna :) Har man tillbringat en del kvällar i lingonskogen, så bör man väl laga något gott av lingon.... så det blev lingonpannacotta. Till den gick det åt 1 liter grädde....men jag lovar den var helt ljuvlig och väldigt lätt att göra
 Här kommer receptet, för 4 personer.
1 st vaniljstång
5 dl vispgrädde
0,5 dl strösocker
1 dl lingon, frysta
2 st gelantinblad
Garnera med lingon och flagad mandel
Gör så här:
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg vaniljfrö, vaniljstång, grädde, socker, kanelstång och lingon i en kastrull och koka på svag värme i ca 10 minut. Ta upp vanilj och kanelstång. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Ta upp gelatinbladen, lägg ner dem i grädden och rör om tills de smält. Fördela grädden i fyra glas och låt stelna i kylen minst 4 timmar.

Lördag och Venetiaden firade vi lite annorlunda, För det mesta brukar vi ju vara i Nätihamnen, men med tanke på det busväder vi fick, så var jag riktigt glad över att vi hade ändrat våra planer och redan tidigare i veckan bokat bord på Strandis i Larsmo.

Glada skratt som vanligt, då vi umgås. Maja, Mikael  och Rasmus hade kommit från Kronoby för att äta tillsammans med oss.
Lite långväntan på maten blev det nog, för det var  nästan överfullt med människor...dessutom hade vi inte ätit riktigt ordentligt på hela dagen, så jag sade att nu är jag nog så hungrig, så byxorna faller av mig....dock hölls de väl upp efter att ha ätit en Skäriburgare. Ett år sedan jag sist ätit hamburgare, hälsosam som jag är :)

Pizzatime :)
 Ratatosk var nog det största dragplåstret till Strandis och vad passade bättre en Venetiansk afton, än deras musik. Mera stämningsfullt hade det ju varit ifall facklor brunnit på utsidan, men denna stormiga kväll var det inte mycket facklor som brann i nejden.


Kvällen avslutades med raketer...och tja, har man inte kameran rätt inställd och har man inte stativ, så blir inte resultatet det bästa....men huvudsaken att inte man blåste i sjön....och huvudsaken att alla raketer flög i rätt riktning :)


Hoppas ni haft ett fint veckoslut.

Kram fr Janet

Inga kommentarer: