söndag 22 juli 2012

JAKOBS DAGAR DEL 1

Vår årligen återkommande folkfest i Jakobstad, Jakobs Dagar, har vi igen upplevt. Denna gång hade det utlovats regn och rusk, men man får vara tacksam över att väderprognoserna inte alltid stämmer. För visst fick vi en del solsken, fastän inte vädret var det varmaste. Det var inte mycket jag hann med denna vecka heller, eftersom min egen butik, besöktes flitigt...men gammaldags torg missar jag aldrig.
 Trängsel, som alltid på Gammaldags Torg. Ifjol var det 30 graders värme då, vilket gjorde att man inte riktigt orkade vara "sakletare", men i år var vädret perfekt.

 Efter 3 timmar på torget, så suckade jag lite över mina 5 cm höga klackar...kunde ju ha haft förstånd, att ta välintrampade bekväma skor...men att gnälla över en liten klack på skon, var väl inget jämfört med dessa styltor. Att han orkade gå så länge till rytmen av afrikanska trummor och att han höll balansen, det är ett under. Kanske det inte riktigt hörde hemma på Gammaldags torg, men vad gör det...medryckande rytmer från trummaren piggar alltid upp.

 Ville man ta sig en tur runt staden, så fanns denna bil till förfogande.

 Sockor från kanske 40-talet, "nya" ...charmiga, men lite för småa för min fot.


 Glas och porslin, i minut och parti och till obegripligt höga priser ibland. Undrar vem som köpte Papukaija kannan från Arabia för 900 €? Antar att de fick packa ner den igen.
 Denna skylt borde finnas i varje kvinnas hem :)

Hur skulle jag passa med en sådanhär makapär? Nja, inte riktigt, men färgen var OK...och visst var den lite häftig? Måste erkänna att jag åkt motorcykel 2 ggr i mitt liv. första gången var jag så rädd, så jag minns ej mycket och inte var det mycket bättre andra gången heller, fastän jag åkte på en Honda Goldwing. Nä, jag får nog hålla mig till bil...
En del fynd gjorde jag, riktigt kap, tyckte jag...men mera om det i kommande inlägg.

Ha så Gott!
Kram fr Janet

Inga kommentarer: