söndag 11 augusti 2013

FAVORITMIDDAG OCH HEMLÖS KATT


En av favorit rätterna bland ungdomarna i huset är hemmagjord Kebabrulle...och visst gillar även jag denna rätt. Rätt länge sedan vi ändå gjort den, så detta veckoslut var den på önskelistan. Härligt väder har vi också haft, så vi beslöt att äta ute...säkert räknade de dagar, som man på kvällskvisten kan sitta och njuta av en middag på terssen. Till Kebabrullen serverar vi alttid ris, en lätt fräsch sallad och en vitlökssås och en stark zigeuner sås.



 Ifall ni inte gjort egen Kebabrulle, så kan jag säga ...det är lätt som en plätt...och gott, dessutom står den sig ca 1 vecka i kylskåpet. Även bra som bjudmat med dryck som öl eller isvatten. Vin tycker jag inte riktigt passar till denna måltid.

KEBABRULLE + KOKT RIS

2 Kg Maletkött ( gärna med blandning av gris, så blir den ej torr)
1 Påse örtsalt (aromat) ca 40 gram
0,5 dl grovmalen svartpeppar

Knåda allt väl. Rulla till en lång rulle, pressa riktigt ordentligt ihop köttfärsmassan och linda in i ugnsfolie.
3 timmar i ugn på 100 grader. Serveras i skurna skivor.

ZIGEUNERSÅS

1 - 1,5 burk krossade tomater
1-2 dl ekologisk ketchup (smak o tycke)
2 finthackade gula lökar
2-3 finthackade kryddgurkor
aromat
chilipulver
cayennepeppar
sambal olek
kryddmängden bestämmer du själv, beroende på hru stark du vill att zgeunersåsen skall bli...men den skall vara stark :)

VITLÖKSSÅS

2 burkar gräddfil
1-2 dl lätt majonäs ( enligt tycke o smak)
6-8 klyftor vitlök, pressas
ca 1 msk aromat

Såserna skall serveras rumstempererade och man klickar både vitlökssåsen och zigeuner såsen på riset o kebaben.
Vi brukar alltid ha kokt ris till denna måltid, för tycker att den blir för mäktig med fransk potatis.


Så en helt annan sak, Vem saknar denna underbara hankatt, som jag tippar är ca 6 månader gammal (okastrerad). Så tillgiven och rar, men hittar inte hem :(. Den verkar vara väldigt van med barn och hundar, eftersom den inte alls var rädd för vår dalmatiner. Däremot var den rädd för vår Fia, eftersom Fia har kattungar nu...och inte alls gillade denna kille.
Så snälla ni...jag har delat foton på Facebook bland mina vänner, men jag vet att jag har även läsare från våra trakter, som jag inte är vän med på Facebook, eller annars känner...så dela gärna med er...dela mitt blogginlägg, så att denna söta kisse hittar hem. Är säkert någon familj, som är olycklig över att deras katt försvunnit. Mig kan ni kontakta på email   info@mandm.fi



Kram fr Janet

Inga kommentarer: