söndag 21 augusti 2011

FYNDEN FRÅN JUTHBACKA MARKNADEN

Några små fynd från Juthbacka marknaden blev det i år. Hade hoppats på att hitta gamla rottingstolar...men, nej.


Nog för att jag har ljusstakar i minut och parti, men denna bamsing på dryga 40 cm i barockstil och med en vikt på över 5 kg, kunde jag ej låta bli att inhandla. För 25 € blev den min. Nu gäller det bara att hitta altarljus till den och få tända ljuset i höstmörkret.

Tro inte heller att jag är utan efterrätts skålar, inte alls. En handlare hade prislappen 60 €, för dessa 6 st gamla pressglasskålar...men jag inhandlade av en annan försäljare alla dessa 6, för 3 €!!

En gammal krisallflaska från Riihimäen Lasi, fick bli min för 10 €.

Dessa inramade handmålade tallrikarna, funderade jag länge över. Ville jag ha dem eller ej och var skulle de passa....men så kom jag på var de precis kommer att passa... Konstigt, man hittar alltid en plats. Med en diameter på nästan 40 cm, så är de ganska stora och tunga. Det var mest inramningen som tilltalade mig...och jag visste, att de gamla ramarna nog var värd priset 35 €.

Så blev det en flygel...i miniatyr. "My First Piano" står det på locket, med tillhörande pall och kanske passande för en 5 åring. Vad i fridens namn skall du göra med den, kanske ni tänker? Jo, jag är så "knasig" och tänker...en dag blir jag väl mormor (länge till det ännu)... och då skall jag ha ett rum, för mina barnbarn, där det skall finnas en hel del roliga leksaker...så att de alltid skall tycka att det är roligt att komma till "Momis" lekrum. Fast det vet ju alla, att det är jätte, jättelänge tills jag blir mormor :)
Så tyckte jag ju, att den lilla flygeln matchade så bra med min stora flygel, som för tillfälle fungerar, som koija åt min dalmatiner.
På väggen ser ni fjolårets Juthbacka inköp...en riktig fuling, som jag beskrev den, som Kari målade svart. På höstkvällarna lyser den så mysigt i vinterträdgården.

Kram fr Janet

Inga kommentarer: