söndag 21 augusti 2011

JUTHBACKA MARKNADEN 2011

Så har årets höjdpunkt varit, för oss alla "sakletare"...eller vi som jagar ngt speciellt, som vi egentligen ändå kanske inte behöver. Ja och vad är det, för höjdpunkt, undrar ni säkert som bor en bit från Jakobstads trakten? Jo, det är ju Juthbacka marknaden i vår gulliga grannstad, Nykarleby.
Denna marknad, som i tiden ( tror det är snart 30 år sedan) startade som en skrotmarkand, för att fynda bildelar osv. på, är idag Finlands största loppmarknad med över 1000 försäljare, från när och fjärran. Ibland kan man fynda riktigt ordenligt här...och ibland kan man tycka, att det verkligen var frågan om drömpriser.
Fast hur som helst, så är det folkfest...och kul att träffa massor av bekanta igen.


Du kan hitta rostigt skrot...eller ngn annan tycker kanske, att det är en trevlig inrednings detalj.

Allmogens bruks föremål, barnvagnar och gamla pulpeter...

Om du får problem med avloppsrören, så kanske det kan vara bra att ha en Toastol från 1880-talet i förrådet?
Porslin, porslin...i minut och parti...

Konstglas samlaren, kan också hitta ett och annat här.

För den kräsne, förgyllda speglar och takkrona, empir.

Dessa två enormt tunga "fulingar" var Kari sugen på att köpa, men ngn annan hann före. Tunga, som bara den var de och lite argsinta såg de ut.

Ja, så var det ju jag...lite "Cruella de Will" flög i mig...men nog tyckte jag om denna cape i scan brown mink. Som ny var den... ända ner till vaderna, men hur användbar? Kanske en par gånger i året, så jag lämnade den kvar hos försäljaren... (ångrar att jag gjorde det)

Både fredag och lördag, traskade vi omkring på marknaden, men lyckades ändå inte med, att se allt. Några inredningssaker inhandlades, men egentligen hittade jag inte det jag sökte...men solen sken och det var ju huvudsaken.
Inköpen kommer i nästa blogg inlägg.

Kram fr Janet

Inga kommentarer: