tisdag 9 juli 2013

EN DAG PÅ STUNDARS

För ca 10 år sedan stannade vi och övernattade vid Stundars, då vi var på husbilssemester. Minns att vi inte kom in i stugorna, för det var inte öppet ännu för säsongen, men Peter Båsk var på plats och var så vänlig och guidade oss på den sena försommarkvällen runt på området. Flere somrar har jag tänkt, att vi åker dit, så man riktigt får gå in i stugorna och i lugn och ro se på allting och nu råkade vi pricka in det bra, eftersom de hade hantverkar dagar där och hela området fick ett annat liv. Så det blev en dag, då vi gick över 100 år bakåt i tiden. Från denna dag tog vi ca 200 foton....lugn, lugn...ni behöver ej titta på alla dem, men här kommer lite foton från "En dag på Stundars".

En söt liten leksaks bod, vid Lanthandeln

Porslinet i lanthandlen.

Allt från lakrits, kaffe, pjäxor, tyger fanns det i lanthandeln, då tidens varuhus.

                               Postkontoret i byn.

                               Där promenerar jag bland bodar och blommor.


                                      Väderkvarnarna på Stundars.

                                Olivia kikar in till "Kloka Gumman"

     Några av stugorna i "Grå Byn"

          En liten paus i ullkardningen och trampandet på spinnrocken.

Inne i stugan hängde brödet i taket.

 I ett annat rum, spann denna flicka på sin spinnrock.


Hantverkare fanns överallt i stugorna...och klädda så som man klädde sig i slutet på 1800-talet. Här virkades det fina saker, efter gamla fina mönster

Spetsknyppling...ja inget man riktigt gör framför TV,n precis...här skulle det nog hållas koll på alla trådar.

Krukmakare Ulla Florèn från Hälsingland


"Tanter och annat folk" hette denna utställning i en av småstugorna, keramikfigurer av Malin Rönn.

En textilkonstnär hade utställning i ett av fähusen...


En del härliga privata gårdar kring området hade Lopptorg, så där var det också trevligt att vandra, men hittade egentligen inngenting, som jag kan säga att jag skulle behöva ha...

En del åt "Klimpasoppu" och en del drack kaffe, lemonad och åt nybakta grisar, så som vi...eftersom vi tidigare ätit lunch inne i Vasa.
En varm och fin dag på Stundars...som jag också tycker är ett utmärkt utfärdsmål, för barnfamiljer...men håll reda på de minsta. Möttes av en gråtande 2-3 årig pojke, som tappat bort sin mamma...ingen visste riktigt om han var svensk, finsk...och det var så svårt att få kontakt med honom då han grät så väldigt. Rädd sprang han iväg mot parkeringarna och landsvägen och jag frågade en av personalen, ifall de ej kan "anropa" hans mamma, men fick svaret, att han hittar säkert till familjens bil! En 2-åring....hitta bilen?!? Han är nog överkörd innan det...tänkte jag för mig själv.
Till sist. då jag gick ner på knäna framför pojken...och sträckte fram min hand, så fick jag honom att ta tag i min hand...och vandra upp mot området igen, där hans mamma kom springande emot oss och tackade, för att jag tagit hand om honom. Snörvlande, kröp han opp i mammas trygga famn och ordningen var återställd :)
Kändes som evigheter innan jag hittade hans mamma...och det kändes säkert, som ännu längre evighet, innan mamman hittade sin lilla pojke.

Dagen slutades med att vi ännu tittade på en studielägenhet åt Olivia....och fann en riktigt vacker sådan i "hjärtat av Vasa". Sekelskiftes trähus, med ca 16 lägenheter i. Olivias va 44 kvm, högt till tak, trägolv...ny köksinredning i gammal stil, vedspis i köket...och naturligtvis också el spis :) Härligt badrum och egen entre dörr på baksidan av huset, som hade en vacker lummig trädgård. Dottern nöjd = Mamma nöjd :)

Kram fr Janet

2 kommentarer:

Irma sa...

Fina bilder har du tagit

janets home & decoration sa...

Tack Irma :)