fredag 20 maj 2011

MARIE ANTOINETTE LIVING

Tycker du om pastelliga färger och romantik? Då kanske inredningsstil ala Marie Antoinette är något för dig. För att få denna känsla i inredningen bör du kombinera flere olika pastellfärger, ss svagt rosa, svagt turkos, ljus, ljus grön och blå kombinerat med vitt.
På bilden här nedan från filmen Marie Antoinette, så ser du en typisk färgskala.


Det behöver inte vara möbler från 1700-talet. Det går också att modernisera upp det med inredning fr 2000-talet. För att skapa "the look" kan man måla billiga stilmöbler i vita eller pastell färger.

Häng upp en sänghimmel ovanför din säng...vilken dammsamlare kan ni tänka, men det är bara att göra den så, att det är enkelt att ta ner tyget för att dammas. Inte mera arbete alls än att vädra sängkläder och byta lakan.

En lite söt byrå med handmålade blommor. Vill du få den looken, men är ingen konstnär, för det är ju inte många, som klarar av ett sådant måleri, så får du det enkel gm att göra dekopage. Med fina servetter i vackra blommotiv kan man lätt skapa känslan. Det är ett litet knåpande och man bör naturligtvis ha först målat möbeln i en passande färgton. Det lönar sig kanske att först pröva sig fram på ett mindre objekt, ss en liten bricka eller blomkruka.






Här är också en bild på en typisk färg kombination.



Tja, skule man ha levt på 1700-talet och fått ha det på detta sätt, så skulle inte jag haft ngt emot det.

Kanske det är min fransk ådra, som pulserar i mig, då jag tycker så mycket om Fransk inredning och antikviteter. Släktforskare säger att vår släkt kommer från norra Frankrike och att vi var adlig och flydde därifrån...men jag har nog lite andra uppgifter också. Vår släkt kom 1653 till Fiskars bruk, Torby Näs och var valloner. De tog sig namnet Nässling, vilket senare byttes till Lönnqvist. Jag är den sista, som kan ta släktnamnet tillbaka, för går det längre än 5 generationer efter namnbytet, så går det ej. Så, härstammar vi från franska adeln eller hör vi till vallonska släktet? Kännetäcknande för vallonerna är mörkt hår, bruna ögon och att tån bredvid stortån är längre. Jag behöver bara titta på min tå...och då vet jag varifrån jag kommer...


Ha en skön dag och ett soligt veckoslut oberoende om solen lyser eller ej!


Kram fr Janet

Inga kommentarer: