tisdag 15 mars 2011

ANTIKVITETER FRÅN SKANDINAVIEN

För många år sedan, då jag just hade startat min antikbutik, hade jag en kund som bodde utanför Washington, som köpte an allmoge soffa av mig. Lite ångrade jag, att jag sålt den fina soffan i orginalmålning, åt henne. Då hon skulle hämta den hörde jag nämligen, att den skulle transporteras till USA, där hon hade en antikbutik, som speciallicerat sig på antikviteter från Skandinavien...men affär var affär...men egentligen borde man ju försäkra sig om, att en fin möbel får ett bra hem, i vårt eget land.
Huruvida, det var lönsamt, att transportera en soffa dit, kunde jag inte förstå. Frakten borde ju vara skyhög.
Hittade ett annat företag i USA, som också specialicerat sig på samma sak, Skandinaivian Antiques,
och visst måste man säga att de säljer vackra saker.




En vanlig kökssoffa kostar dock över 2000 € och en avlutad utdragssäng ca 2000 €. Drömpriser för den finska antikhandlaren, som får nöja sig med max 400 € för soffan och 300 € för sängen. Våra skandinaviska klenoder är högt uppskattade där , så vårda dem väl :) och så får vi "hålla hårt i dem"...

Kram fr Janet

Inga kommentarer: