fredag 11 mars 2011

SKRIET FRÅN VILDMARKEN

Kanske inte riktigt vildmarken, men det är nog rätt lugnt och fridfullt där Kari bor i Kiiminki alldeles intill Kiiminki älv. För läsare, som inte är från Finland, kan jag berätta, att platsen ligger ca 25 km utanför Uleåborg.
Här är en bild från ett gammalt loft, som finns på Karis gård. Ibland tänker jag, att oj vad det skulle vara roligt, att inreda det...och det börjar klia i fingrarna...
Här är också en gammal byggnad, nämligen den gamla bastu byggnaden, som naturligtvis inte är i användning mer....fast nog skulle det vara rätt mysigt, att i skenet av ett stearinljus eller oljelampa, bada bastu där...och sedan rulla sig i snön, för här finns det ingen som ser eller hör om man skriker i snön.
Fast då jag skulle åka snöskoter, då hörde säkert hela byn, det kan jag lova! Barnen hade åkt ngr rundor tidigare...och nu blev det min tur. Entusiastiskt drog jag på mig Karis varma halare och hjälmen och klamrade mig fast. Jo, just precis klamrade mig fast!




Att jag inte tycker om hård fart, är väl ingen nyhet...och då det dessutom går upp och ner, som en berg och dalbana, vid älv kanten, så hördes mitt skrik långa vägar.
Jo då, en åktur, som jag sent skall glömma...och ungarna skrattade, så de kiknade åt sin "ynka" mamma...men det skulle säkert ha gått bättre på en platt åker i Österbotten, tröstade jag mig.

...Men, vi hade i varje fall tur med vädret :)
Kram fr Janet

Inga kommentarer: