onsdag 26 januari 2011

BED OF ROSES

Stig in genom rosenporten och välkommen till min trädgård! Den trädgård, som jag drömmer om. Vem skulle inte vilja kunna säga de orden åt sina gäster då de kommer. Vi vet ju, att vi går mot en vår och för mig, som inte planterat en enda mångårig växt eller perenn, så längtar jag ju. Samtidigt måste jag ju också vara realist och förstå, att trädgården, skall vara lätt skött. Ingen vacker trädgård är ju lättskött. Här kommer en kavalkad av bilder, som får mig att drömma...about a rosegarden....
Vita eller svag, svagt rosa rosor skall det vara, nog då det gäller vårt hus. Såg i en tidning ett funkishus, som hade vita klätterrosor på en vägg, så snyggt!





Vita stora liljor, hör också till en av mina favoriter.
För att inte allting skall bli för vitt, så skulle jag gärna mot gatsidan plantera 2 svagt rosa prydnadsaplar och ngn sypress, eftersom vi på gårdssidan har en hel häck av sypresser.















Så ungersk hängsyren...finns det ngt som är så vackert som den i full blom? Så brukar vi ju säga, att tiden mellan hägg och syren, är den bäst...och det tycker jag verkligen.


Till sist...lite pelare...ett växthus...eller ett lusthus, skulle jag inte heller ha ngt emot.
Kari får väl morgonkaffet i halsgropen, uppe i Oulu, då han läser om mina trädgårdsplaneringar...men drömma får man ju, eller hur?
Någon typ av trädgård skall det nog bli denna sommar och som ni säkert förstår, så blir det ingen färgsprakande trädgård...det skulle inte alls passa till vårt hus. Lite vill jag dock mjuka och romantisera upp vårt hus med bäddar av rosor...
Kram fr Janet

Inga kommentarer: