söndag 30 januari 2011

LOPPIS VECKA


Denna vecka har jag gått mera på loppisar än vanligt. Det går ju lite i vågor, med att gå på loppis... och ni som känner mig, så vet ju, att inte borde jag väl handla in mera prylar, med tanke på, att ett garage är så fullt, att man snabbt får stänga dörren, s.a alla saker ej skall ramla över en. Att det dessutom finns en hallbyggnad delvist fylld, plus en del förråd...överfulla, gör ju att jag definitivt borde portförbjudas på loppisar...men då jag inte tycker att mina skaffade prylar, passar in i detta hus.
Här är ngr exempel på veckans "fulingar".
En vit målad blompall gjort av armeringsjärn, 5 €. Gör den själv för det priset! Tror, att denna "fuling" blir rätt fin i vinterträdgården med ngr hängande grönväxter på.
Dessa tidningsställ i rotting, är ju ingen raritet, men användbara...som ett litet avställningsbord för kaffekoppen och trevlig, att ställa inredningstidningar i. Naturligtvis skall den ju bli vit, vad annars... priset var 10 €.

Denna handbroderade tavla, hade en prislapp på 7 €. Ett välgjort arbete och rätt stor ca 60 cm hög. Då jag vet vilken enorm tid detta handarbete tagit och man kan inhandla det för en så liten summa, så är det nog nästan ett hån mot kvinnohantverk.
Tänk er att förr i tiden, då en bordsduk skulle tillverkas, så vävdes först tyget, så virkades spetsen och så broderades duken....många, många timmars arbete. Mannen snickade ett skåp, som eventuellt ådringsmålades och tog i princip kortare tid en duk tillverkningen. Idag kostar skåpet, låt oss säga 500 € och den stora fina duken ca 30 €. Jag tror ännu, att vi kommer att se en dag, då det kommer att bli större efterfrågan på kvinnans hantverk.
Tavlan hittade sin plats i mitt sovrum.


Här kommer lite bilder till från vårt sovrum.
Liten fotogen lampa 20-talet. Små porslins askar fr 50-talet.
Bänken under fönstret, skall få ny beklädnad och fixas till...för vi har ju en dalmatiner, som tidigare nämnts, som älskar att ligga just precis, där den inte får.

På mitt toalettbord, finns en av mina favoriter, Arabias tvättfat och kanna. Lite lampetter på väggarna, ja ni vet ju, jag och levande ljus...en av mina svagheter.


Veckans loppisfynd, bestod också av 3 st vintage märkes väskor...men det tar jag i ett annat blogginlägg, då det blir vintage kläder och acessoarer som jag skriver om.

Till sist...vilket härligt väder vi haft idag...solsken och fågelsång...vad jag längtar till våren!

Kram fr Janet

1 kommentar:

Esther Rose sa...

Absolutely beautiful!